Podrobnější rozpracování útoku na obrany

 

Bonusy obránce

Každá nepřekonaná (nevynulovaná) část hradeb zvyšuje obrannou sílu obránců bojujících na hradbách.
To znamená, že tento bonus se nepřenáší pro boj na nádvoří. O případném bonusu pro boj na nádvoří rozhoduje to, kolika křídly útočník projde.
 
Pro začátek
Je třeba si uvědomit, že výpočty probíhají zvlášť na každém křídle a v každé vlně.
Pokud obránce v první vlně přijde o 60 vojáků z 200, v další vlně jdou útočníci pokuze proti zbylým 140 vojákům, přestože obránce ještě má jednotky na nádvoří.
Proti útočníkům na blízko se zjednodušeně používá obrana na blízko a proti útočníkům na dálku se používají obránci na dálku. To ale zcela neplatí, pokud jsou v útoku oba druhy vojáků.
 

Prostředky:

Bonus útočníkových prostředků zjistíš, když bonus jednoho prostředku (zjistíš ho kliknutím na modré "i" u prostředku) vynásobíš jejich počtem. 
Samozřejmě se bonus prostředků počítá pro každou část hradeb a každou vlnu zvlášť, při sestavování útoku tam máš celkový bonus uveden. 
 
 
Bonus prostředků obránce se počítá tak, že se sečtou stejné bonusy prostředků z různých slotů. Výpočet je opět nutné provést pro každou část hradeb zvlášť.
Z každého slotu bude v každé vlně odebrán pouze jeden prostředek.
Více prostředků v jednom slotu slouží pouze jako "pojistka" pro případ, že útok bude složen z více vln, což je zcela běžné, (pro tento případ je dobré mít v každém slotu minimálně 4 prostředky, na legendárních úrovních i 5/6), nebo půjde více útoků za sebou.
 
 
Zápalné šípy dávají bonus k Obraně bojovníků na dálku 25%.
Střílna dává bonus k Obraně bojovníků na dálku 70%.
Vrhací kameny dávají bonus k Ochraně hradeb 25%.
 
V tomto případě tedy bude bonus z prostředků v jedné vlně 95% k Obraně bojovníků na dálku a 25% k Ochraně hradeb.
 

Síla vojáků:

Útočník
Útočník může zvýšit bonus svých vojáků pro boj na hradbách pouze pomocí bonusu velitele. Další možností jsou speciální prostředky - Válečné rohy z Nomádské invaze, popřípadě speciální rubínové prostředky (mezi které můžeme zařadit třeba jedovaté šípy u Nomádů). 
Sílu pro boj na nádvoří může zvýšit pomocí drahokamu, nebo může mít bonus 30% za proražení všech částí hradeb.
 
Pokud má velitel bonus pro bojovníky na blízko 50% a hráč ve vlně použije 10 Válečných rohů (10x1% síly na blízko), budou mít hráčovy jednotky bonus ke své bojové síle 60%.
To znamená, že při tomto bonusu by měla jednotka se základní silou 100 bodů na blízko sílu 160.
 
Obránce
Obránce má automaticky bonus pro sílu vojáků (na dálku i blízko) 100%. Obě tyto síly může ještě navýšit pomocí vybavení kastelána a prostředků.
Bonus pro bojovníky na dálku zvyšuje jejich bojovou sílu na blízko i z dálky. Bonus pro bojovníky na blízko také zvyšuje jejich bojovou sílu pro boj zblízka i pro boj na dálku.
 
Pokud má tedy Kastelán bonus 50% a ve dvou slotech (na jedné části hradeb) má obránce vápenné bomby, bude jeho celková síla bojovníků na blízko, jak k jejich síle na dálku, tak k jejich síle na blízko, 216%.
Výpočet: 100% (základ) + 50% (bonus kastelána pro blízkaře) + 2*33% (2 vápenné bomby) = 216%.
 
Nezapomeňte, že v síle 216% je obsažen základ 100%. Pro výpočet síly si tedy buď těchto 100% odečteme (v tomto případě nám zbyde 116%) a k síle vojáků připočítáme výsledek (116%), nebo si celkovou sílu vojáků vydělíme 100 a vynásobíme celým číslem (v tomto případě 216) - výsledek bude stejný. 
 
Síla obránců na dálku se počítá obdobně, jen nesmíme zapomenout odečíst bonus štítů v útoku: (základ + bonus kastelána pro bojovníky na dálku + prostředky dávající bonus dálkařům) - bonus štítů.
Například tedy: 100% (základní síla) +50% (bonus kastelána) + 25% (hořící šípy v jednom slotu) + 50% (opevnění v jednom slotu) = 225% - 100% (10 litinových štítů) = 125%
 
Když má v tomto případě bojovník na dálku obranu na dálku 120 a obranu na blízko 50, bude jeho výsledná síla pro boj na dálku 150 (120+25%) a pro boj na blízko 62, 5 (50+25%).
 
Pokud by se stalo, že útočník sílu dálkařů sníží do mínusu, počítá se se silou 0.
 

Hradby, brána a příkop

Každý z těchto faktorů zvyšuje obranou sílu všech (tedy na dálku i na blízko) vojáků bojujících na hradbách.
Výpočet bonusu z hradeb, který bude mít obránce = (bonus z úrovně hradeb + bonus kastelána + bonus z obranných prostředků na hradby) - (bonus velitele + bonus s prostedků snižující obranu hradeb).
 
Výpočet bonusu z brány i příkopu probíhá stejným způsobem. 
 
Cílem obránce je tedy mít tyto bonusy co největší, naopak útočník se je snaží vynulovat - snížit na 0.
Pokud pošle tolik prostředků, že by se mu povedlo snížit obranu hradeb/brány/příkopu do záporných hodnot, počítá se s "bonusem", nejde o celkovou sílu obrany, 0.
 

Celkový výpočet

Pozor, při celkovém výpočtu se počítají i procenta z procent!
 
Když bude obrana (například na dálku) vojska 1000, výsledná obrana u brány je 60%   ( používat pouze na středu! )  , hradeb bude 100% a u příkopu 50%, celková síla vojska (na dálku) bude 3000.
Výpočet na křídlech: 1000 + 100% (tj. bonus hradeb) = 2000 + 50% (tj. bonus příkopu) = 3000.
Monžno přičíst na středu i bonus brány: Brána při výpočtu první:
 
Výpočet na středu:1000 + 60%(tj. bonus brány) 100% (tj. bonus hradeb) = 2000 + 50% (tj. bonus příkopu) = 4800
 

Bitva na nádvoří

V boji na nádvoří už bonus žádných prostředků použitých na hradbách neplatí. 
O síle vojáků rozhodují pouze bonusy velitele a kastelána spolu s případnými drahokamy.
Pak se také, dle výsledku boje na hradbách, může hýbat silou útočníka.
Pokud projde přes 3 části hradeb, má útočník na nádvoří + 30% ke své bojové síle.
Pokud projde přes 2 části hradeb, žádný bonus se k bitvě na nádvoří neuděluje.
Pokud projde přes 1 část hradeb, má útočník na nádvoří -30% ke své bojové síle.
 

Vlny útoku

Obecně.
Počet vln, které můžeme poslat, je ovlivňován naší úrovní. Maximální počet vln při boji mezi "obyčejnými hráči" je 4 (hráči Legendárních úrovní, lvl 70, mohou počet možných vln navýšit v Síni legend).
V dobyvačném útoku na základnu můžeme poslat až 5 vln, při útoku na Město/Metropoli až 6 vln.
 
Pro každou vlnu můžeme volit jiné složení prostředků u vojáků, velitel s jeho bonusy je společný pro celý útok.
 
Vlny v útoku bojují popořadě.
Je potřeba si uvědomit, že až poté, co dobojuje první vlna (dejme tomu, že prohrála), nastupuje další.
Ta se utká se zbytkem vojáků, kteří na hradbách zůstali - pokud má tedy obránce kapacitu hradeb 250 vojáků, a při první vlně mu jich 50 zemře, proti druhé vlně už bude hradby bránit jen 200 vojáků, přestože obránce na nádvoří ještě nějaké jednotky má.
 
Bonusy pro obránce se počítají v každé vlně zvlášť. 
To znamená, že pokud útočník v první vlně vynuluje Obranu hradeb, ale v další vlně už prostředky k jejímu vynulování nepoužije (za předpokladu, že první vlna prohraje), v druhé vlně už obrana hradeb obránce vynulována nebude.
 
V každé vlně se obránci využije jen jeden prostředek z každého slotu (okýnka).
Samozřejmě, že pokud útočník vyhraje již v první vlně, další jeho vlny projdou bez boje a obráncovy prostředky se tedy nevyužijí a zůstanou na hradbách.
 
Pokud se na dané části hradeb nebojuje (nejsou tam žádní obránci, nebo útočníci), obráncovy prostředky se nevyužijí.
K tomu asi není co dodat. 
Jednoduše pokud tam nestojí žádní vojáci (ani milice či ozbrojení občané), nemá prostředky kdo použít. A když nejde útok na tuto část hradeb, bylo by zbytečné je používat proti vzduchu 
 
Příklad:
Pro lepší přiblížení toho, jak jednotlivé vlny bojují, jen jedno křídlo.
Stejně boj probíhá i na druhém křídle a středu, kde se ještě přidá brána, která také dává bonus obránci a v útoku je třeba se ji snažit vynulovat.
 
Hodnoty:
Velitel i kastelán jsou bez vybavení.
Základní bonusy jsou: Hradby 100%, Obrana bojovníků na dálku i blízko 100%, příkop nemáme.
 
Obráncovo rozmístění prostředků:
1. Slot - 2x Zápalné šípy
2. Slot - 1x Zápalné šípy
3. Slot - 3x Vrhací kameny
 
Útočníkovy hodnoty, nástroje
1. Vlna 20x Žebřík (-10 obrana hradeb) 1x Vrhcí kameny (+25 obrana hradeb)
2x Zápalné šípy (+25 obrana dálkařů) 0% Obrana hradeb
150% Obrana bojovníků na dálku 20*(-10)= -200 a 25+100=125 // -200+125= -75%
2*25=50 + 100 = 150%
 
2. Vlna 5x Žebřík
10x Obranný štít 1x Vrhací kameny
1x Zápalné šípy 75% Obrana hradeb
75% Obrana bojovníků na dálku 5*(-10)= -50 a 25+100=125 // -50+125= 75%
10*(-5)= -50 a 25+100=125 // -50+125= 75%
 
3. Vlna 20x Obranný štít 1x Vrhací kameny 125% Obrana hradeb
0% Obrana bojovníků na dálku 25+100= 125
20*(-5)= -100 a 100 // -100+100= 0
Pokud útočníci na dané části hradeb porazí všechny obránce, útočníci v dalších vlnách na této části hradeb už bojovat nebudou a připraví se k boji na nádvoří.
To mimo jiné znamená, že pokud v první vlně útok projde, prostředky z dalších vln (to samozřejmě neplatí pro prostředky dávající bonus ke slávě za celý útok bez ohledu na to, kde jsou umístěny) se již nepoužijí.
V případě, že útočník vyhraje, se mu nepoužité prostředky vrátí. V případě prohry o prostředky přijde, ty se ovšem obránci nepřičtou (jednoduše "propadnou hře").
 
 
 

Univerzální nastavení obrany

 

Pak je důležité určitým způsobem nastavit poměr vojáků blízko-dálka. Ten úzce souvisí s tím, jaký jde útok, takže ho nejde předem určit.
Nejlepší pro univerzální obranu je poměr skloubit s typem použitých prostředků (určitě by nemělo význam dát většinu vojáků na blízko, a k nim přiřadit prostředek dávající bonus obráncům na dálku) a bonusy kastelána (ke kastlánovi, který má velký bonus pro bojovníky na dálku, je nelogické stavět obranu z blízkařů).
 
Nejprve k prostředkům:
Musíš se rozhodnout jaké prostředky chceš využít - jestli dřevěné, rubínové, od zbrojíře, nebo případně z nějaké akce - což se samozřejmě odvíjí od způsobu tvé hry.
Použití (silných) prostředků z akce se mně osobně zdá zbytečné, a je lepší si je nechat na obranu, při které je opravdu účinně využiješ.
Při použití těch od zbrojíře máš největší šanci vyhrát, protože dávají největší bonus. Mnohým to ale přijde jako zbytečné plýtvání - jestli patříš mezi ty, kteří si do hry mohou dovolit dávat velké finanční prostředky (a nesnáší, když hoří ), pak ale klidně můžeš ty od zbrojíře využít.
Jestliže do hry investuješ, ale ne nijak závratně (nebo si rubíny umíš vyjezdit), můžeš využít ty rubínové z kasáren. Sice nemají neuvěřitelně velké efekty, ale dají větší bonus než dřevěné, a zvýší tedy tvé šance vyhrát.
Pokud patříš mezi ty, kteří trpí nedostatkem rubínů (nebo je spíš šetří na podstatné budovy, jako pekárny a strážní věž), tak bude nejvodnější použít ty dřevěné, za cenu toho, že možná zahoříš.
 
Jde také o to, jaké na tebe chodí útoky. Kdyby chodily se dřevem, je zbrojíř sice jistota, ale dalo by se říci, že už poměrně přehnaná a předražená.
 
Teď bude primární se rozhodnout podle kastelána. Nejideálnější samozřejmě je, když máš bonus 90% blízko, 90% dálka, něco k hradbám atd - pak můžeš dát obranu "jakkoli".
 
Pokud ho nemáš, tak dej většinu vojáků podle toho, u jakých je bonus větší. Podle toho, jestli (a jaký) máš bonus i pro druhé vojáky uprav poměr.
Když je druhý bonus malý, dej cca 80% (spíš méně) těch, u kterých je bonus větší. Pokud je druhý bonus podobně vysoký jako ten první, dej od těch silnějších zhruba 60% (nebo více).
Nikdy nedávej všechny vojáky jednoho typu!
Proti takové obraně je snadné útočit, jelikož i útočník může použít jen jeden typ vojáků a nemusí ani moc uvažovat nad tím, jaké poměry (dálka:blízko) má poslat.
 
Pak podle použitého vybavení kastelána a použitých vojáků doplň prostředky.
Při nízkém bonusu na hraby od kastelána použij prostředky, které ho vynahradí.
Jestli máš většinu dálkařů, můžeš použít prostředek, který jim zvedne sílu...
 
No, u toho si snad počet slotů už odhadneš 
 
 
Nakonec bych jen dodal, že útočníky je lepší posílat z hradu pryč (třeba jako útok na nehrající hrad), abys o ně zbytečně nepřišel - a ještě ti něco přinesou